arrow_drop_up arrow_drop_down
3 maart 2019 

De zin en onzin van cardio training tijdens het droog trainen

Cardio tijdens het droog trainen

Wanneer je je lichaam wil droog trainen wordt er vaak gezegd dat je af moet vallen door bijvoorbeeld buikvet te verliezen. Op verschillende sites en in boeken wordt er aangeraden om een cardio training op te nemen in je trainingsroutine. Dit zou er namelijk voor kunnen zorgen dat je snel van het overtollige vet af bent. Nu zit hier een kern van waarheid in, maar geldt dit ook voor droog trainen en hoe zou je cardio dan kunnen toepassen? Wij zijn voor je op onderzoek gegaan om de zin en onzin van een cardio training tijdens het droog trainen te ontdekken.

Wat is cardio?

Cardiovasculaire training wordt in de fitness industrie afgekort tot cardio. Dit is een training waarbij het hart sneller gaat kloppen en het uithoudingsvermogen wordt getraind. Tijdens een cardio training zal je dus niet je spieren trainen, maar juist je hart, bloedvaten en longen.  Je hart is namelijk ook een spier. Wanneer je deze spier gaat trainen zal je hart in staat zijn om krachtiger bloed in het lichaam rond te pompen.

hardlopen-cardio

Bij krachttraining voer je vooral korte zware oefeningen uit. Met cardio draait het meer om langdurige lichte oefeningen zoals bijvoorbeeld hardlopen of fietsen. Door een cardio training regelmatig te doen zal je de cardio oefening steeds langer vol kunnen houden. Dit komt doordat er meer zuurstof gaat door je bloedvaten. Hoe beter je hart en longen zijn getraind hoe meer zuurstof zij op kunnen nemen.

Waarom cardio oefeningen doen?

Cardio oefeningen zorgen ervoor dat je je hart en je longen traint, hierdoor kan je een cardio oefening steeds langer volhouden. Doordat je hart en longen meer zuurstof op kunnen nemen kunnen je spieren ook meer zuurstof opnemen wat ervoor zorgt dat je spieren beter en langer kunnen presteren.

Ook voor de dagelijkse gang van zaken kan cardio fijn zijn. Een keer de trap nemen of de fiets in plaats van de auto wordt minder vermoeiend. Dus is het ook nog eens goed voor het milieu! Naast deze voordelen zijn er ook nog andere voordelen aan het doen van cardio oefeningen. Ik heb deze even voor je hieronder opgesomd.

Cardio stimuleert de stofwisseling

Ben je ook altijd jaloers op mensen die een snelle stofwisseling hebben? Zij kunnen eten wat ze willen en komen geen grammetje aan. Cardio kan ervoor zorgen dat de stofwisseling wordt gestimuleerd wanneer je een langzame stofwisseling hebt. Na het uitvoeren van een cardio training zal je lichaam nog uren daarna calorieën aan het verbranden zijn. Als je dus wilt afvallen is dat een zeer fijne bijkomstigheid van cardio.

Cardio is goed voor je nachtrust

Cardio kan ervoor zorgen dat je een betere nachtrust zal hebben. Wel zal je dan cardio overdag moeten doen, bij voorkeur in de buitenlucht. Overdag bewegen heeft een positief effect op de kwaliteit en duur van je slaap. Slaap is een belangrijk aspect bij het cutten.

overdag-cardio

Wanneer je in de avond besluit een cardio training te gaan doen vervalt helaas dit voordeel. Het zal dan eerder funest zijn voor je nachtrust. Eigenlijk dus een voordeel maar ook gelijk een nadeel van cardio training.

Cardio verbetert de algehele gezondheid

Cardio training is ook goed voor je gezondheid. Het versterkt namelijk de hart en long functie wat ze kans op hart en long aandoeningen vermindert. Daarnaast is cardio bevorderlijk voor je darmstelsel en verbetert het zelfs je cognitieve vermogens.

Cardio en droog trainen

Tijdens het droog trainen wil je je vet percentage zoveel mogelijk verlagen om een mooie spierdefinitie te krijgen. Daarnaast wil je ook spiermassa opbouwen en behouden. Tijdens een cardio training zal je veel calorieen gaan verbranden, waardoor je dit met eten zal moeten gaan compenseren.

Het is dus wel effectief voor je vetpercentage om cardio oefeningen te doen, maar het calorietekort moet niet te groot worden. Tijdens krachttraining wil je namelijk dat je lichaam energie heeft om spiermassa op te bouwen.Wanneer het calorietekort te groot wordt zal je lichaam spierweefsel gaan aanspreken om aan energie te komen. Dit kan ervoor zorgen dat juist het spiermassa af neemt.

Samengevat is cardio oefeningen tijdens het droog trainen wel mogelijk, maar zaak is om je doel voor ogen te houden. Wil je graag conditie verbeteren, zodat je oefeningen langer volhoudt? Dan kan cardio training een optie zijn. Echter wanneer je spiermassa wilt opbouwen en van je buikje af wilt is cardio niet de meest effectieve oplossing.

Deze man heeft de proef op de som genomen en heeft een cardio vs krachttraining challenge gedaan en resultaten zijn opvallend! Kijk het filmpje hieronder.

Hoe dan wel cardio toepassen?

Wil je toch graag cardio in je trainingsroutine in plannen, dan kan je het beste kijken naar je doel. Op je doel stem je de periode af waarin je cardio oefeningen doet. Wanneer je spiermassa wilt opbouwen is het het beste om de cardio oefeningen na je krachttraining sessie te doen. Hierdoor kan je lichaam het meeste energie gebruiken voor de prikkels die je spieren te verduren krijgen. Wanneer je je uithoudingsvermogen wil trainen kan je het beste de cardio training voor je krachttraining sessie doen, zodat hier de meeste focus op ligt.

cardio-apparaten

Mocht je genoeg tijd hebben in een week zou ik je aan willen raden om cardio op een aparte dag in te plannen. Wanneer je dit doet kan je alle energie gebruiken voor de cardio oefeningen en kan je je hier ook meer op focussen. Plan één keer in de week een cardio sessie in het trainingsschema wanneer je graag cardio oefeningen doet of je uithoudingsvermogen belangrijk vindt.

Met deze methode weet je ook zeker dat je lichaam geen spierweefsel gaat aanspreken voor energie en voorkom je dat je spiermassa juist verminderd. Een perfecte balans dus.

Geen cardio, maar toch vet verliezen?

Als je cardio zelf niet zo ziet zitten is er zeker geen man over boord. Je hoeft namelijk niet per se cardio te doen om je vetpercentage te kunnen verlagen. Dit kan ook prima met een voedingspatroon worden gerealiseerd.

voeding-droog-trainen

Hiervoor dien je een voedingsschema te maken waarin je voor een calorietekort zorgt. Hierdoor zal je lichaam in gewicht gaan afnemen en tegelijk ook het vetpercentage. Wil je weten hoe je een goed voedingsschema zelf kan maken, zodat jij het langer vol houdt? Kijk dan in dit artikel, daar heb ik alles voor je uitgelegd.

Jouw lichaam snel droog trainen met behulp van het Droog Train Protocol

Wil je nog sneller resultaat behalen met droog trainen? Dan is er nog een makkelijkere manier, hierdoor weet je zeker dat je jouw droomlichaam zal gaan bereiken.

Ik heb namelijk het Droog Train Protocol ontdekt waarmee je jouw lichaam nog sneller kan droog trainen. Het programma is beschikbaar voor zowel mannen als vrouwen. Je krijgt training- en voeding schema’s tot je beschikking en je krijgt daarnaast persoonlijke coaching, zodat je je vragen kan stellen als je ergens tegenaan loopt of net wat meer motivatie nodig hebt.

Vele die ook deze methode hebben toegepast hebben in een korte tijd hun droomlichaam kunnen bereiken waar zij al die tijd al voor werkten, maar steeds niet het gewenste resultaat bereikten. Nu kunnen ze vol trots hun droge lichaam aan iedereen tonen en zitten zij veel beter in hun vel door een gezonde leefstijl.

Wil jij je lichaam komende zomer helemaal afgetraind hebben? Dan is deze methode dé manier om dit in een korte tijd te gaan bereiken. Waar wacht je op? Just do it!

Direct starten met het Droog Train Protocol voor vrouwen

Direct starten met het Droog Train Protocol voor mannen

Over de schrijver