arrow_drop_up arrow_drop_down
15 x eiwit rijk eten voor tijdens het droog trainen
23 november 2019 
in Voeding

15 x eiwit rijk eten voor tijdens het droog trainen

eiwit rijk eten voor tijdens het droog trainenWanneer je begint met sporten of droog trainen zal je vaak te horen krijgen dat je eiwit rijk moet eten. Je moet dan aan een bepaald aantal eiwitten komen per dag om spieren op te kunnen bouwen. Dit kan je berekenen aan de hand van een berekening op deze pagina.

Voeding is erg belangrijk bij het krachttrainen en hier dien je dus goed op te letten. Je moet kijken naar hoeveel calorieën je binnen krijgt maar ook naar de verhouding van vetten en koolhydraten.

Eiwitten spelen hier een belangrijke rol in, want je wilt zo eiwit rijk mogelijk eten. In veel van onze voeding zitten deze eiwitten, maar is de verhouding van vetten en koolhydraten niet altijd juist.

Ik kan me voorstellen dat je hierdoor door de bomen het bos niet meer kan zien en niet goed kan bepalen wel eiwit rijk eten nu goed voor je is. Daarvoor heb ik hieronder een lijstje gemaakt met eiwit rijk eten dat je kan toepassen in je voedingsschema.

Je kan bij dit eten ervan uit gaan dat deze voedingsmiddelen een goede verhouding hebben en verantwoord zijn om in je schema te stoppen. Blijf altijd wel goed naar de voedingswaardes kijken want die kunnen per fabrikant wel eens verschillen.

Wat zijn eiwitten?

Voor ik je het gehele lijstje met eiwit rijk eten toon is het handig kennis te hebben over eiwitten. Dit zijn namelijk voedingsstoffen in je voeding die ervoor zorgen dat je spieren sterker worden en dat je in massa gaat groeien. Eiwitten worden ook wel de bouwstenen van je lichaam genoemd. Doordat je veel eiwitten tot je neemt zal je lichaam beter en sneller de scheuren in de spieren die zijn ontstaan tijdens het trainen kunnen herstellen.

wat zijn eiwitten

Maar ook wanneer je niet massa wil laten groeien zijn eiwitten goed voor je. Ze zorgen er namelijk ook voor dat je je spieren behoudt, wanneer je lager in eiwitten gaat zitten kan het zijn dat je na een tijdje minder spiermassa hebt dan dat je daarvoor had.

Een ander voordeel is dat wanneer je eiwitten eet je snel verzadigd bent en dus niet snel naar snacks of andere tussendoortjes zal grijpen. Veel eiwitten werkt dus ook heel goed als je wilt afvallen maar niet per se in spiermassa wil aankomen.

Waar haal ik eiwitten vandaan?

Eiwitten voor een deel al in je lichaam, dit noem je aminozuren. Je lichaam maakt dit helemaal zelf aan, maar niet voldoende om je lichaam te ondersteunen bij het groeien van spieren. Daarvoor heb je eiwitten nodig die in je voeding zitten.

Deze eiwitten kan je uit een aantal categorieën eten halen zoals vlees, vis, zuivel, fruit enzovoorts.  Om te weten te komen hoeveel eiwitten er in een voedingsmiddel zit kan je op de verpakking bij de voedingswaarden kijken.

eiwit rijk eten op een houten plaat

Kijk dan ook altijd goed naar het aantal suikers. Wanneer dit hoog is en eiwitten ook is het toch beter het te laten staan, suikers zijn uiteindelijk slecht voor je en kan je beter voor een product gaan dat laag in suikers of vetten is en hoog in eiwitten.

Wanneer je niet alle benodigde eiwitten uit je voeding kan halen, kan je ook gebruik maken van supplementen. Aan te raden is wel dat je eerst alles uit je voeding probeert te halen, daar zitten namelijk nog veel meer andere voedingsstoffen in die je lichaam nodig heeft.

Wil je toch gebruik maken van supplementen dan moet je vooral denken aan eiwit shakes of extra aminozuren voor tijdens het sporten. Deze extra eiwitten kunnen voor net dat extra beetje spiergroei zorgen.

Wanneer is eten, eiwit rijk eten?

Eten kan op zich zelf eiwitten bevatten. Bijna alle voedingsmiddelen bevatten eiwitten. Echter zijn er een aantal factoren die bepalen of een bepaald soort eten eiwit rijk is. Het is namelijk belangrijk dat de verhoudingen van macro’s goed zijn en dat je dus niet ineens heel veel koolhydraten naar binnen werkt terwijl je ook denkt eiwit rijk te eten. Daarnaast bepaalt ook het aantal eiwitten hoe eiwit rijk het eten is.

eiwit rijk eten in een bord

Je lichaam kan per uur ongeveer 25 gram aan eiwitten verwerken. Wat hij niet kan verwerken wordt meestal opgeslagen als energie of vetten, het kan ook zijn dat je het later weet uit plast. Wanneer een voedingsmiddel dus tegen 25 gram eiwitten aan zit en het is laag in vetten, koolhydraten en suikers, dan is het eten aan te merken als eiwit rijk eten.

Eiwit rijke producten

Eiwit rijke producten zijn in meerdere categorieën te verdelen. Hieronder heb ik voor jou een opsomming gemaakt van de meest eiwit rijke producten voor tijdens het droog trainen. De producten zijn onderverdeeld in aparte categorieën om voor wat overzicht te zorgen.

Voeg deze producten toe aan je voedingsschema of levens stijl en je weet zeker dat jouw maaltijden voldoende eiwitten bevatten voor het opbouwen en behouden van spieren.

Vlees

  • Kipfilet
  • Biefstuk
  • Ribeye
  • Kalkoenfilet
  • Varkenshaas

Zuivel

  • Hüttenkäse
  • Kwark
  • Eieren
  • Melk
  • Yoghurt

Vis

  • Witvis
  • Zalm
  • Tonijn
  • Haring
  • Forel

Eiwit rijke recepten koken?

De afslankrecepten bijbel vertelt jou hoe je eiwit rijke gerechten kan bereiden. In dit boek vindt je verschillende recepten die je makkelijk kan maken en ook nog eens lekker zijn! Het voordeel hiervan is dat de gerechten een laag aantal calorieën bevatten en dus ervoor gaan zorgen jij niet ineens kilo’s aan gaat komen terwijl je toch lekker eet.

Je krijgt geen voedingsschema’s of iets anders waar je je aan moet houden… Enkel goede begeleiding  staat in dit boek centraal. Kies een recept uit wat jij lekker vindt en je kan het gaan maken. Je kan dus genieten van een heerlijk gerecht zonder dat je daar spijt van hoeft te hebben of dat je voor verassingen komt te staan wanneer je op de weegschaal kijkt.

Bij het boek krijg je ook een aantal recepten voor gezonde snacks en wordt je geholpen met een boodschappenlijstje met gezonde voeding.

Wil je dus een goede start maken met jouw nieuwe gezonde levensstijl of lekker en gezond tegelijk eten? Dan gaat dit recepten boek hier zeker bij helpen. Als je meer informatie wilt dan kan je mijn review lezen over dit product.

Ben je al overtuigd dan kan je door op de onderstaande knop te klikken de Afslankrecepten bijbel aanschaffen met ruim 40% KORTING. Waar wacht je op? Maak meteen een goede start en je zal geen spijt krijgen van je keuze wanneer je over een paar maanden in de spiegel kijkt.

Direct starten met het maken van eiwitrijke recepten

Over de schrijver

Meer informatie over droog trainen?

Wij hebben meer dan 50 artikelen over droog trainen in ons archief!