arrow_drop_up arrow_drop_down
Wat moet je eten voor krachttraining? Dit zijn de beste methoden en voedingsmiddelen
24 januari 2020 

Wat moet je eten voor krachttraining? Dit zijn de beste methoden en voedingsmiddelen

Als je aan je lichaam wil gaan werken dan is naast training voeding ook heel erg belangrijk. Voeding en training dienen in balans te zijn om goede resultaten te kunnen behalen. Maar wat moet je nu eigenlijk eten voor krachttraining?

Wanneer je spieren op wilt bouwen of wilt afvallen dien je je voedingspatroon aan te passen. Vaak is het onduidelijk voor mensen wat zij dan precies moeten aanpassen en hoe zij moeten gaan zorgen voor die balans tussen voeding en training.

Zoveel mensen en websites roepen hier iets over waardoor je door de bomen het bos niet meer ziet. Daarnaast wordt voeding ook erg complex uitgelegd waardoor je denkt dat het werken met je voeding alleen maar lastig is.

Voeding is ook makkelijk uit te leggen zodat jij het ook snapt en dat jij dit ook kan toepassen in je dagelijkse leven. Dit ga ik dan ook voor jou doen in dit artikel, geen lastige termen of complexe theorieën. Gewoon duidelijke informatie waar ook jij wat aan hebt.

Leer effectief krachttrainen met voeding (vrouwen)

Leer effectief krachttrainen met voeding (mannen)

Voeding en krachttraining

Voeding en krachttraining staan met elkaar in verbinding. Dit bepaalt of je je gewenste resultaat zult gaan behalen. Wanneer je aan krachttraining doet wil je ervoor zorgen dat je lichaam gespierder of strakker wordt. Je zal dan dus ook 3 of 4 keer in de week naar de gym gaan of thuis trainen. Je bent dan prestatiegericht aan het trainen en dan is het een goede keus om aanpassingen te gaan maken in je voedingspatroon.

Hiervoor zijn twee redenen. Tijdens krachttraining wil je dat je spieren gaan groeien. Hiervoor heeft jouw lichaam de juiste bouwstoffen nodig om spiergroei te kunnen stimuleren. Deze bouwstoffen die nodig zijn voor spiergroei haal je doorgaans niet uit je dagelijkse voeding.

Janet Mac art food design fitness GIF

Daarnaast zal je tijden een training veel energie verbruiken, veel meer dan iemand die niet sport. Het is dus noodzakelijk je lichaam te voorzien van extra brandstoffen om deze energie te kunnen leveren tijdens een training.

Tot slot is voeding ook nodig voor de herstel van je spieren, deze krijgen tijden een intensieve training een flinke opdonder. Wanneer jij rust moet je lichaam aan de slag om je spieren te versterken, ook hiervoor zijn extra voedingsstoffen nodig.

Calorieën voor effectief trainen

Als je aanpassingen gaat doen in je voedingspatroon is het belangrijk dat je een plan hebt. Zo’n plan noem je een voedingsschema. Een voedingsschema is vaak helemaal afgestemd op jouw behoeften en past bij het doel dat je wil behalen. Voordat je een voedingsschema gaat maken dien je te berekenen hoeveel calorieën je dagelijks mag hebben voor jouw doel.

eet-gezonde-snacks

Eerder heb ik al een blog geschreven over het maken van een voedingsschema. Hierin leg ik stap voor stap uit hoe je dit moet doen. Goed eten voor krachttraining komt eigenlijk neer op calorieën.

Elk voedingsmiddel dat we tot ons nemen bevat calorieën. Wanneer we er teveel van nemen komen we aan en wanneer we er minder van nemen val je af. Dus stel je wilt in spiermassa aankomen dan zal je meer calorieën moeten gaan eten. Deze zijn nodig om je spieren op te kunnen bouwen. Het is belangrijk om ook op rustdagen goed te letten op het aantal calorieën dat je in moet nemen. Op rustdagen groeien je spieren namelijk het hardst en heeft je lichaam die extra voedingstoffen hard nodig.

Macronutrienten essentieel voor krachttraining

Of wel macro’s zoals wij deze kennen in de fitness wereld. Dit zijn de eiwitten, vetten en koolhydraten die je uit je voeding haalt. Elke macro is belangrijk wanneer je aan krachttraining doet. De eiwitten zorgen er namelijk voor dat je spieren de bouwstoffen krijgen die ze nodig hebben om te kunnen groeien.

Vetten zorgen voor de aanmaak van testosteron, wat vervolgens weer zorgt voor extra spiergroei. Koolhydraten zijn de brandstoffen die je nodig hebt tijdens het sporten. Deze macro zorgt ervoor dat je heel veel energie kan leveren tijdens een training om zo effectief mogelijk te kunnen sporten.

calorietekort-creeren

Uit de calorieën die je dus moet nemen per dag haal de benodigde macro’s. De hoeveelheid macro’s is afhankelijk van het doel dat je wilt behalen. Daarnaast moet dit ook berekend worden op basis van je lichaamsgewicht, zo heb je 1,8 gram per kilo lichaamsgewicht nodig voor goede spieropbouw. Deze berekening maak je wanneer je een voedingsschema gaat maken.

Wat moet je eten voor krachttraining?

Voordat je een intensieve krachttraining sessie gaat doen in de gym is het slim om eerst wat te eten. Zoals je nu weet heeft je lichaam extra voedingsstoffen nodig om van deze trainingssessie een effectieve sessie te kunnen maken. Maar wat moet je dan eten voor krachttraining?

Je moet dan vooral denken aan voeding met veel eiwitten en je moet zorgen dat je je koolhydraten binnen krijgt die je voorzien van energie tijdens de training. Wel moet je weten dat trainen met een volle maag een slecht idee kan zijn. Daarnaast is dat ook geen lekker gevoel en je zal niet voluit kunnen.

Eet daarom ongeveer 2 uur voordat je gaat sporten je maaltijd. In fitness termen noemen we dat een pre-workout meal. Om je een idee te geven hoe zo’n maaltijd er precies uitziet heb ik hieronder een kort voedingsschema gemaakt voor wat je moet eten voor krachttraining.

VoedingsmiddelAantalKcalZorgt voor
Kwark250 gram122Eiwitten
Muesli40 gram154Koolhydraten/eiwitten
Banaan1 hele124Koolhydraten
Blauwe bessenhandje75Vitaminen

 

Wat moet je eten na krachttraining?

Net als dat je iets moet eten voor krachttraining is het ook belangrijk om na een grote inspanning je lichaam opnieuw te voorzien van voedingsstoffen. Grotendeels van de voeding die je voor je training tot je hebt genomen is tijdens de training verbrand.

Je lichaam heeft dus nieuwe voedingstoffen nodig om te kunnen herstellen van de training. Dit is een enorm belangrijk proces want tijdens dit proces worden pas de spieren ontwikkeld waar je zo hard voor werkt. Zorg er dus voor dat je ook na je training goede voedingsstoffen binnen krijgt.

Eiwitten zijn dan enorm belangrijk, dit zijn de bouwstoffen van je spieren, maar ook heb je weer koolhydraten nodig om te zorgen dat je weer een beetje kan opladen van een zware training. Net als bij het eten voor krachttraining heb ik ook hier een kort voedingsschema gemaakt met goede voeding die je kan eten na krachttraining.

VoedingsmiddelAantalKcalZorgt voor
Pasta (ongekookt)75 gram285Koolhydraten
Kipfilet150 gram166Eiwitten
Broccoli150 gram40Vitaminen
Pastasaus1 sauslepel66Gewoon lekker;)

 

Hulp bij eten voor krachttraining

In dit artikel heb ik je verteld welke voeding belangrijk is om te eten voor krachttraining. Ik kan me voorstellen dat dit misschien nog lastig voor je kan zijn en dat je niet precies weet waar je nu moet beginnen. Als je hier hulp bij zou kunnen krijgen zal dat het voor jou een stuk makkelijke maken. En die hulp is er.

Ik heb namelijk het Droog Train Protocol ontdekt waarmee je jouw lichaam nog sneller kan droog trainen. Je krijgt training- en voeding schema’s tot je beschikking en alle info die je nodig hebt over voeding, herstel en training. Daarnaast krijg je ook persoonlijke coaching, zodat je je vragen kan stellen als je ergens tegenaan loopt of net wat meer motivatie nodig hebt.

Vele die ook deze methode hebben toegepast hebben in een korte tijd hun droomlichaam kunnen bereiken waar zij al die tijd al voor werkten, maar steeds niet het gewenste resultaat bereikten. Nu kunnen ze vol trots hun droge lichaam aan iedereen tonen en zitten zij veel beter in hun vel door een gezonde leefstijl.

Wil jij weer gelukkig worden met je lichaam en tevreden in de spiegel kunnen kijken? Dan is deze methode dé manier om dit in een korte tijd te gaan bereiken. Waar wacht je op? Just do it!

Direct starten met het Droog Train Protocol voor vrouwen

Direct starten met het Droog Train Protocol voor mannen

Over de schrijver