arrow_drop_up arrow_drop_down
3 april 2019 

Koolhydraten zijn slecht voor je, mythe of waarheid?

Zijn koolhydraten slecht voor je?

Heb je wel eens meegemaakt dat je een keer erg onder de indruk was van het lichaam van iemand anders? Dat je wel moest vragen hoe deze persoon dit lichaam heeft gekregen, wat dat wil jij ook! Vol goede moed stap je naar de persoon toe en vraag je het op de man af. Als antwoord krijg je: ”Ik eet geen koolhydraten” of ”ik volg een koolhydraat vrij dieet, zou je ook eens moeten doen”.

Laat ik je vragen, zou je dit antwoord voor waarheid aannemen? Waarschijnlijk wel, hij of zij heeft niet zomaar dat lichaam gekregen toch..? Maar is dat wel zo? Zit daar misschien iets anders achter, zijn koolhydraten wel echt zo slecht als we denken dat ze zijn? Wij waren zeer nieuwsgierig naar dit onderwerp en zijn op onderzoek uit gegaan.

Van koolhydraten wordt je dik

Dit is een quote die we vaak horen van mensen die een koolhydraat vrij dieet volgen. Zij claimen dankzij dat dieet snel het gewenste gewicht hebben behaald. Wat we ook vaak zien is dat mensen die stoppen met een soort gelijk dieet, binnen een mum van tijd op het oude gewicht zitten. Zij ervaren dan een soort jojo effect.

vetmassa-verliezen

Wij hebben ontdekt dat iedereen die tegen je zegt dat je van koolhydraten dik wordt, je heeft voorgelogen. Weliswaar bewust of onbewust. Afvallen door middel van een koolhydraat vrij dieet is zeker mogelijk, maar… je zei net dat dat onzin was? Klopt, maar hier kom ik straks op terug.

Koolhydraten in je lichaam

Laat ik je eerst vertellen wat koolhydraten doen in je lichaam, misschien zal je dan de mythe beter gaan begrijpen. Wanneer je lichaam voedsel binnen krijgt met een grote hoeveelheid aan koolhydraten, dan maakt je alvleesklier insuline aan. Insuline is het stofje dat de glucosestofwisseling in je lichaam regelt en speelt het een rol in de vetstofwisseling. Insuline wordt een anabool hormoon genoemd die zorgt voor zowel spieropbouw als vetopslag.

De mythe

Nu ga ik je de mythe uitleggen, let op.. Wanneer je lichaam koolhydraten binnen krijgt en het lichaam maakt insuline aan, dan is je lichaam vatbaarder voor vetopslag. Hierdoor zeggen mensen dus vaak dat koolhydraten je dik maken.

Werkelijk is dat niet zo, afvallen heeft meer te maken met het reduceren van het aantal calorieën dat je per dag tot je neemt. Je moet dus een calorietekort creëren om te zorgen dat je afvalt. Dit kan je dus ook prima doen met koolhydraten doen. Hier is ook onderzoek naar gedaan.

Dr. Walter Kempner was in 1939 gestart met een dieetmethode voor mensen die obese waren, hij noemde dit dieet het rice reduction dieet. Deze mensen moesten zich strak aan het dieet houden en mochten alleen bepaalde dingen eten en drinken. Dit bestond uit witte rijst, fruit, fruitsap en suiker.

Tijdens het dieet werden zij continue in een calorietekort gehouden. Zoals je net zag zijn de dingen die zij mochten eten en drinken koolhydraten en suikers.

Twee dingen waarvan wij denken dat het dik makers zijn. Om precies te zijn bestond het dieet voor 95% uit koolhydraten. Er werd ook gezorgd dat de proefpersonen genoeg deden bewegen en kregen zij motivatie les om het dieet vol te kunnen houden.

De proefpersonen hebben zich 11 maanden aan dit dieet gehouden en het uiteindelijke resultaat was een vetverlies van gemiddeld 63,9 kilogram. De gene die het minste vet had verloren had een vetverlies van 45 kilogram, wat nog steeds enorm hoog is.

De proefpersonen ervoeren ook gezondheidsverbeteringen, zoals de afname van bloeddruk en cholesterol. Dit allemaal door een dieet met alleen koolhydraten en suikers.

Wat is dan de waarheid over koolhydraten?

De waarheid is dat koolhydraten je niet dik maken. Insuline is wel een anabool hormoon, maar zorgt er niet voor dat je dik wordt. De enige methode om effectief af te vallen is een calorietekort creëren. Wanneer je stelselmatig meer calorieën eet dan je dagelijkse behoefte dan zul je in vet gaan aankomen.

koolhydraten-producten

Dit wordt een calorieoverschot genoemd. Je eet en drinkt dan te veel en sport te weinig. Hier hoeven geen koolhydraten aan te pas te komen, dit kan je ook met gezonde voeding doen. Zolang je een calorieoverschot hebt zul je gaan aankomen. Zit je in een calorietekort dan zul je gaan afvallen. Een koolhydraat arm dieet zal hier niet extra bij gaan helpen. Elk dieet heeft als methode calorietekort creëren, dat is namelijk hoe je vet gaat verliezen.

Laat je niet meer misleiden

Een koolhydraat arm dieet alleen zal dus niet ervoor gaan zorgen dat je snel gaat afvallen. Dit is enkel het calorietekort dat wordt gecreëerd. Iedereen die je anders vertelt liegt, bewust of onbewust. Toch zijn er mensen die zeggen: ja, maar ik ben wel 5 kg afgevallen toen ik bezig was met een koolhydraat arm dieet, hoe kan dat dan? Er kunnen hier dan twee dingen aan de hand zijn.

vet-verliezen

Door het dieet is een calorietekort gecreëerd of je hebt vocht verloren in plaats van vet. Voor elke gram koolhydraten in je lichaam krijgt wordt er 3 gram water vast gehouden. Als je dan stopt met het eten van koolhydraten dan verlies je dat vocht. Hierdoor ga je dus wel afvallen, maar heeft dit meer te maken met het vochtverlies dan het vetverlies.

Je hebt dan dus ook meer kans op een jojo effect als je weer koolhydraten gaat eten. Deze houden namelijk weer het vocht vast en voor je het weet zit je weer op je oude gewicht. Op termijn zul je wel vet gaan verliezen, omdat er wel een calorietekort wordt gecreëerd, maar niet zo snel als soms wordt voorgespiegeld.

Doe lekker wat goed voelt

Even voor de duidelijkheid. Wij hebben niets tegen koolhydraat arm diëten. Wanneer dit voor jou werkt en je voelt je er lekker bij, vooral doen! Wij vinden dat je moet weten dat koolhydraten verminderen geen magie is, waardoor je dus snel zal gaan afvallen. Dit is enkel en alleen gebaseerd op een calorietekort.

Het moraal van dit verhaal is vooral dat je geen voedingsmiddelen hoeft uit te sluiten om vet te verliezen en het droomlichaam te krijgen wat je al zo graag wilt. Eigenlijk kan je alles eten en drinken wat jij maar lekker vindt en toch ondertussen vet verliezen. Hierdoor zal je je niet beperkt voelen in wat je mag eten en dus zal je het uiteindelijk langer gaan volhouden.

Jouw lichaam snel droog trainen met behulp van het Droog Train Protocol

Wil je nog sneller resultaat behalen met droog trainen? Dan is er nog een makkelijkere manier, hierdoor weet je zeker dat je jouw droomlichaam zal gaan bereiken.

Ik heb namelijk het Droog Train Protocol ontdekt waarmee je jouw lichaam nog sneller kan droog trainen. Het programma is beschikbaar voor zowel mannen als vrouwen. Je krijgt training- en voeding schema’s tot je beschikking en je krijgt daarnaast persoonlijke coaching, zodat je je vragen kan stellen als je ergens tegenaan loopt of net wat meer motivatie nodig hebt.

Vele die ook deze methode hebben toegepast hebben in een korte tijd hun droomlichaam kunnen bereiken waar zij al die tijd al voor werkten, maar steeds niet het gewenste resultaat bereikten. Nu kunnen ze vol trots hun droge lichaam aan iedereen tonen en zitten zij veel beter in hun vel door een gezonde leefstijl.

Wil jij je lichaam komende zomer helemaal afgetraind hebben? Dan is deze methode dé manier om dit in een korte tijd te gaan bereiken. Waar wacht je op? Just do it!

Klik hier om te starten met het Droog Train Protocol voor vrouwen

Klik hier om te starten met het Droog Train Protocol voor mannen

Over de schrijver