arrow_drop_up arrow_drop_down
24 oktober 2019 

Zeven manieren die ervoor zorgen dat jij weer motivatie krijgt om te sporten

Motivatie om te sporten wil vaak nog wel eens ontbreken bij mensen. Zij zeggen vaak wel maar doen niet. Of zij beginnen er wel mee maar uiteindelijk houden zij niet vol doordat ze geen zin meer hebben of om andere redenen. Dit is erg zonde omdat zij wel een doel voor ogen hadden dat zij graag wilden behalen.

Daarom kan je soms wel eens wat motivatie gebruiken om te gaan sporten. In deze blog ga ik je vertellen hoe ik mijn motivatie vindt om te gaan sporten en welke methoden hebben geholpen om resultaat te kunnen behalen.

Wanneer jij deze dingen zal gaan toepassen zal je merken dat je steeds vaker de motivatie kan vinden. Het duurt ongeveer 21 dagen voordat iemand een gewoonte creëert. Geef dus niet te snel op en blijf deze methoden 21 dagen lang toepassen, je zal zien dat het daarna een automatisme gaat worden.

Vind iets wat je leuk vind

Heb je wel eens iets gedaan wat je niet leuk vindt? Hoe lang hield je dit vol? Precies… niet lang waarschijnlijk. Dat is hetzelfde met motivatie om te sporten, je moet wel iets vinden wat je leuk vindt om te doen. Dit zorgt ervoor dat je het langer vol zal houden en er naar uit kan kijken om weer lekker te gaan bewegen.

motivatie om te sporten door te doen wat je leuk vindt

Ga dus opzoek naar een sport waar je energie van krijgt. Dit kan even een zoektocht worden, maar op de langere termijn heb je er wel veel plezier van. Er zijn zoveel verschillende sporten die je zou kunnen proberen.. individueel, in teamverband of duo’s er zal ook vast iets voor jou ertussen zitten.

Belangrijkste is dat je gewoon gaat doen en jezelf niet tegen laat houden, als je het niet probeert weet je ook niet of het ook echt iets is voor jou.

Wat is je “why”?

Om jezelf te kunnen motiveren om te gaan sporten moet je ook voor jezelf een duidelijke reden hebben wat je ermee wilt bereiken. Dit is je “why”. Voordat je besluit te gaan sporten, ga dan bij jezelf na waarom je dit wil gaan doen en wat voor jou het resultaat is wat je ermee wilt bereiken.

Als je dit voor jezelf duidelijk hebt schrijf je dit doel zo specifiek mogelijk op. Doordat je een doel opschrijft maak je als het ware een afspraak met jezelf en heb je inzichtelijk wat je wilt bereiken.

motivatie om te sporten door doelen te stellen

Een doel wat niet wordt opgeschreven blijft maar een wens, wanneer je dat wel doet wordt het een afspraak waaraan je jezelf moet gaan houden. Wanneer je het zwaar gaat krijgen gaande weg kan je opnieuw kijken naar je opgeschreven doel, dan weet je weer waar je het voor doet.

Zie sporten als persoonlijke verzorging

Wanneer je wakker wordt doe je je haar en poets je je tanden. Als vrouw zijnde doe je make-up op en trek je wat leuks aan. Je wilt er voor jezelf en je omgeving verzorgd uit zien. Je lichaam is daar ook een onderdeel van daarvan wil iedereen dat het er goed uitziet, en als dat niet zo is dan zijn we daar onzeker over.

motivatie om te sporten door persoonlijke verzorging

Belangrijkste is dat je sporten voor jezelf doet en niet voor een ander. Een gezond lichaam wordt vaak ook minder ziek en daarnaast is sporten goed om te ontstressen. Zie daarom sporten als onderdeel van je uiterlijke en persoonlijke verzorging wat je ten alle tijden goed moet onderhouden.

Wanneer je deze stelregel aan houdt zul je ook merken dat je je veel lekkerder in je vel gaat voelen. Dit kan ook voor jou als meer motivatie werken om te gaan sporten.

Als je weinig tijd hebt

Wanneer je het druk hebt en dus weinig tijd heb om te sporten is de motivatie om te sporten ook vaak ver te zoeken. Toch kan je manieren vinden waardoor je wel aan je beweging komt. Ga bij voorbeeld zelf een blokje om lopen of rennen. Als je cardio leuk vindt om te doen kan je ook een HITT training overwegen. Deze training duurt vaak maar 20 minuten.

Wel is het zo dat er snel wordt gezegd dat mensen geen tijd hebben om te sporten. Vaak is het dan eigenlijk dat ze geen zin hebben om te sporten en het excuus geen tijd gebruiken. Voor je lichaam en gezondheid moet je tijd maken, zeker als je een duidelijke “why” hebt moet je gewoonweg hier tijd voor maken.

Ga sporten in plaats van dat je voor de tv gaat hangen. Dat is de nummer een bezigheid in de avond, sommige mensen kijken zelfs naar programma’s die ze niet willen kijken omdat er toch verder niks is.

Je kan dan beter je tijd nuttig besteden en gaan sporten, daar haal je ook nog eens veel meer voldoening uit. Ga dus altijd bij jezelf na waar je wel tijd vandaan kan halen om te sporten, bij iedereen is dat mogelijk als je maar wilt.

Heb plezier in de weg ernaar toe

Mensen zijn vaak alleen gericht op het resultaat wat zij willen behalen. Dit is ook goed, maar heb ook plezier in de weg naar het resultaat toe. Hou je progressie bij door tussen doelen voor jezelf te stellen. Deze doelen ervoor dat je continue moet presteren van jezelf en dat kan een grote motivatie voor je zijn.

Bij hardlopen kan dat een bepaald tempo of eindtijd zijn en met krachttraining kan dit een bepaald gewicht zijn dat je wilt halen. Daarnaast kan je ook progressie bijhouden door foto’s van jezelf te maken.

Je gaat dan veranderingen aan je lichaam zien waardoor je de kick krijgt om verder door te gaan, omdat je ziet dat je naar je doel aan het toe werken bent. Als je al resultaat gaat zien zal je ook minder geneigd zijn te stoppen, het zou zonde zijn om dat gene wat je hebt bereikt zomaar weg te gooien.

Vind een sportmaatje

Samen is beter dan alleen. Dat is ook met sporten, wanneer je iemand kan vinden die dezelfde sport leuk vindt, kan je elkaar motiveren om te sporten. Je werkt beide voor een doel en je kan elkaar lekker opjutten om net dat ene stapje meer te kunnen doen.

Motivatie om te sporten met een sportmaatje

Daarnaast kan er ook een leuke vriendschap ontstaan met degene waarmee je sport, waarmee je je doelen kan bespreken die je nog graag wilt halen. Je wordt het gemiddelde van de personen waarmee je je omringt. Als jij mensen in je omgeving hebt die sportief zijn, wordt jij dat vanzelf ook.

Je motivatie terug vinden met unstoppable mindset

Om uitzonderlijke resultaten te behalen is een goede mindet super belangrijk. Zonder een goede mindset zal je sneller opgeven of je motivatie om te sporten gaan verliezen. Een goede en sterke mindet heb je niet zomaar. Dit zal je moeten leren. Mindset kan je leren door ervaring in je leven op te doen of door boeken te lezen. Daarna moet je het ook nog gaan toepassen. Hoe vaker je dat doet, hoe sterker je mindset wordt.

 

Alleen deze stappen zijn lastig uit te voeren als je hier niet bekend mee bent, en er kan ook een langere tijd overheen gaan als je dit zelf moet gaan doen. Daarom is het leren van het hebben van een sterke mindset met begeleiding het beste wat je kunt doen. Doormiddel van begeleiding kan je dingen beter plaatsen en toepassen in jouw eigen praktijk.

In het unstoppable mindset e-book van Jia Ruan leer jij precies de methode die hij ook gebruikt voor een unstoppable mindset. Het mooie is zelfs dat hij deze kennis met jou deelt in een gratis e-book en audiobook t.w.v. 27 euro! Met zo’n mindset is het mogelijk echt voor je doelen te gaan en alles te geven. Dit zal resulteren in beter resultaat in de spiegel of in andere doelen die je voor jezelf hebt gesteld. Wil jij dingen langer volhouden en echt een keer vol voor je doelen gaan? Download dan hieronder het unstoppable mindset e-book.

Download het E-book direct

 

 

 

Over de schrijver